wtorek, 12 października 2021

Montaż silników do OnStep dla teleskopu C6-N

Montaż silników krokowych NEMA 17 do montażu Celestron CG-4 (odpowiednik EQ3-2). Po jednym do RA i DEC. Całość będzie sterowana z kontrolera OnStep w oparciu o Arduino Mega + RAMPS 1.4.  


Wcześniej zrobiłem zautomatyzowany focuser (wyciąg okularu). Teraz postanowiłem zmechanizować tubę teleskopu. Zaczęło się od pomysłu, by dało się fizycznym pilotem lub aplikacją przesuwać tubę na dowolny fragment nieba oraz włączyć śledzenie.

Potem trafiłem na projekt AstroEQ, który był super. Miał jednak wadę, nie był już  rozwijany. Ale tam znalazłem link do OnStep. Na pierwszy rzut oka projekt jest bardzo chaotyczny. Trzeba przeczytać wiele postów, stron Wiki, wzmianek i zobaczyć kilka filmików. Ale opłacało się. Mam działający kontroler, a tu pokażę jak zamontowałem silniki. Oczywiście to końcowa wersja (w tej chwili ;)). Wcześniej było wiele innych, ale okazały się nieoptymalne.

Zastosowałem silniki które miałem pod ręką. W osi RA 17HS4401S, a w osi DEC 17HS4023. Koła zębate miały być w obu osiach 20 zębów (na silniku) i 60 na teleskopie, ale okazało się, że dla osi RA koło zaczepia o rączkę blokady. Dla RA zastosowałem 16 na 40 z dodatkową przedłużką osi. Ponieważ nigdzie nie znalazłem łącznika na osie 6mm i 6mm, musiałem zastosować łącznik 6mm na 8mm i kilkucentymetrową oś 8mm. Koło duże oczywiście też musiałem zmienić na takie z otworem 8mm (akurat pod ręką miałem 40 zębów).
 
Poniżej kilka zdjęć poglądowych:




Daje to dla osi RA przełożenie 40:16 (2,5), a dla osi DEC 60:20 (3,0). Oba mocowania udało się wykonać za pomocą typowego mocowania typu L do NEMA17. Przy osi RA co prawda trzeba je było je zamocować odwrotnie i lekko rozwiercić jeden z otworów. Paski zębate u mnie sprawdziły się 172mm dla osi DEC i 154mm dla osi RA.

Elementy


silnik krokowy 17HS4401S
silnik krokowy: 17HS4023
Paski zębate 154mm i 172mm 6mm szerokości
Koła zębate 16, 40, 60 zębów 5, 6, 8 mm GT2
Mocowanie stalowe typu L do NEMA 17 2szt.

Łącznik osi 6 na 8 mm

Koszt mocowania trochę ponad 100pln.